Grenzen; duidelijkheid of belemmering?

grens2 

Inleiding – Een kijkje in de keuken van Vuurvlinders speltherapie
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd. In deze serie kun je de speltherapie van Bram volgen. Vorige week heb je kunnen lezen hoe het eerste contact verliep. Voor de vorige delen: Klik hier! Deel 1: Help mijn kind bijt! Deel2 :  Onweersbuien en een vol koppie! Deel 3: Pitbull of Collie?

Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?

Structuur

Bram heeft er zin in. Ik leg hem uit dat ik de vorige keer gezien heb dat hij heel enthousiast is en dat dit heel fijn is. Maar dat het daardoor soms ook moeilijk is om te kiezen. Dat we vandaag daarom gaan beginnen met een plannetje te maken voordat we gaan beginnen, een “speelplan”. Ik leg met een aantal plaatjes uit dat we in stapjes kunnen spelen: kiezen, neerzetten, een verhaal verzinnen en spelen. Bram lijkt het goed te snappen. Ik nodig hem uit om te kiezen.

Hij kiest voor de knuffels en gooit ze allemaal op een hoop……….

Focussen

Ik stimuleer hem om de knuffels en dieren eigen plekjes te geven. Hiermee geef ik hem de boodschap: de knuffels die je hebt uitgekozen zijn belangrijk! Tegelijk help ik hem te focussen. Bram gaat aan de gang; De beren zitten met zijn allen in een kring. De panter is ziek en moet apart liggen achter een hek, dat maken we van blokken. Het hondje krijgt een hok, het paard ligt in het hooi (een kleedje), de hagedis zit hoog, de zeedieren op het strand enz. Na een half uurtje is de ruimte ingericht met zorgvuldig uitgekozen plekjes voor een stuk of 15 verschillende knuffels.

 DSC01658

Spel of opdracht?

Bram zegt nu enthousiast: “Zo nu kunnen we weer verder.” Het lijkt erop dat hij erop doelt weer iets anders te mogen/kunnen kiezen en alsof hij “het inrichten” (met een moeilijk woord noemen we dit esthetisch spel)  als een opdracht ervaren heeft, ik hoop van niet, want dat is nooit de bedoeling van spel! Maar ik heb ook gezien dat het zoeken van plekjes voor de knuffels rust en plezier gaf aan hem.

 

Volgen of Sturen?

Ik benoem dat we nu een verhaal zouden kunnen spelen met de knuffels en wijs naar de plaatjes in zijn speelplan, maar dat hij natuurlijk ook iets heel anders zou mogen / kunnen gaan doen. Hij kiest voor verder spelen met de knuffels.  Met elk groepje knuffels werkt hij een korte verhaal lijn uit, terwijl ik hier spelenderwijs op aansluit.

 

Spelthema’s

Bram speelt over zindelijkheid, zieke dieren en eigen plekjes.

Ik ben benieuwd of het spelen over poep en plas te maken hebben met dat hij misschien wel op dat moment naar de w.c. moet, hoewel hij aangeeft van niet. Het is waarschijnlijk dat het (ook) te maken heeft met zijn recente ervaringen van onzindelijk zijn, per ongeluk weer in zijn broek poepen en plassen. Plassen en poepen heeft ook te maken met thema’s  als “vasthouden en loslaten” of “spanning en ontspannen”.

Welke rol speelt dit in zijn leven? Lees over twee weken deel 5!

 

Hoe ga jij om met spanning? Hoe laat jij los? 

Literatuurtip:

Van een vriendin kreeg ik laatst een leuk boekje “Stil zitten als een kikker” van Eline Snel.

stil zitten als een kikker

Dit boek met cd staat boordevol mindfulnessoefeningen en verhaaltjes, waarmee basisschoolkinderen en hun ouders een rustpunt kunnen vinden, piekergedachten kunnen beheersen en leren omgaan met lastige gevoelens.
In de oefeningen is een belangrijke rol weggelegd voor de kikker: die kan enorme sprongen maken, maar ook héél stil zitten.

In mijn training “Hoe houd ik mijn hoofd cool?” gebruik ik enkele suggesties uit dit boekje! http://www.vuurvlinders.nl/training.html

 

Wie is Arjanke?

Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.

Meer weten over mij? http://www.vuurvlinders.nl/arjanke-koster.html

Advertenties

3 gedachten over “Grenzen; duidelijkheid of belemmering?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s