Kiezen en Nieuwsgierig?

Algemene inleiding.
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd. Vorige keer heb je kunnen lezen over mijn gevoel dat het weer moet gaan stromen bij Bram en dat ik hem wil helpen in het contact maken met zichzelf. Wil je mijn eerdere blogs lezen? De eerste delen lezen? Klik op: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2:  Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen http://wp.me/p4cuul-21

Ontladen

Bij binnenkomst zegt moeder dat hij heel “vol” zit en dat het niet echt soepeltjes loopt allemaal. Ik zie dat Bram last heeft van tics. Bram komt binnen en begint rondjes te rennen in de spelkamer. Hij zegt: ik ga net zo lang rondjes rennen tot ik moe ben. Ik zeg dat ik zie dat hij zijn energie kwijt moet (dat mag er zijn), maar toch begrens hem in het hollen. Natuurlijk is hollen een perfecte ontlading, maar er is niet echt genoeg ruimte in mijn spelkamer. Ik wil niet dat hij duizelig wordt en omvalt. Daarnaast hoop ik dat hij zich kan (leren) ontladen tijdens het spelen.

Kiezen in een wereld vol wonderen

kiezen

Ik help hem als volgt. Ik zeg: om goed te kunnen kiezen, moet je eerst heel goed rondkijken. We maken samen een rondje. We kijken wat hij allemaal zou kunnen doen, om een goede keuze te maken en te voorkomen dat hij later tijdens het spelen is afgeleid doordat hij steeds nieuwe dingen ontdekt. Ik wil hem een vrij gevoel om te kiezen geven, maar tegelijkertijd wil ik hem ook kunnen begrenzen in de hoeveelheid materialen als we eenmaal “begonnen” zijn. Door er echt de tijd en de aandacht voor te nemen vooraf hoop ik hem hierin goed te begeleiden.

Rust en Grenzen

Na ons “rondje” wat is er zoal te doen?” geeft Bram aan dat hij eventjes wil nadenken. Ik bekrachtig hem hierin. Wat een mooi initiatief! Ik pak twee poefjes, welke ik ter plekke tot denk-  en rust stoelen bombardeer en we ademen/zuchten een paar keer heel diep, hierin neem ik het voortouw, Bram volgt mij en later op de “beeldopname” zie ik een perfecte imitatie van hem terug ;-).

De rest van de spelsessie blijft hij de rust die hij op dit moment heeft gevonden vasthouden, maar om tot verbeeldend spel te kunnen komen, heeft hij voorlopig mij als speltherapeut nog nodig om grenzen te stellen.

Nieuwsgierig, een last of een zegen?

Gezonde nieuwsgierigheid kan soms lastig kan zijn. Bram is enorm nieuwsgierig, hij lijkt een enorme behoefte te hebben aan verzamelen en onderzoeken. Anderzijds zie ik dat hij hierdoor moeite heeft met het aanbrengen van diepgang in zijn spel.

Ik ben heel benieuwd hoe hij dit in andere situaties omgaat met prikkels, vrijheid en keuzemogelijkheden, bijvoorbeeld in de klas. Tijd voor een spelobservatie in de klas. Lees over twee weken verder!

Zit jouw leergierigheid je wel eens in de weg? Hoe ga je daar mee om?

Wie is Arjanke?
Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.
Meer weten over mij? http://www.vuurvlinders.nl/arjanke-koster.html
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s