Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters

Algemene inleiding.
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd. 
Vorige keer heb je kunnen lezen over hoe ik Bram hielp om vanuit rust een keuze te maken. Wil je mijn eerdere blogs lezen? Klik hier voor de snelkoppeling: Klik op: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2: Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen ; Deel 6: Kiezen en Nieuwsgierig?  

Deel  7 – Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters

Op vrijdagochtend kom ik bij Bram in de klas voor een spelobservatie. Ik wordt gastvrij ontvangen door de juf en al snel komt ook de intern begeleider van de school even kennismaken.

kopstand

Gezien worden

Ik word heel enthousiast begroet door Bram. Bijzonder hoe blij kinderen kunnen reageren nadat je nog maar een paar keer met ze gespeeld hebt. Gezien worden is natuurlijk prettig voor elk kind en dat wordt beloond met een hartverwarmend welkom!

Kiezen in een prikkelrijke omgeving

Bram heeft net zijn keuze gemaakt, maar besluit te wisselen. Hij rent even heen en weer door de klas om daarna bij het kiesbord even te gaan staan draaien. Ik zie hem nadenken, wauw wat knap, niks geen impulsief gedrag, maar ik zie een jongetje die een weloverwogen keuze maakt!

In de poppenhoek herken ik echter wel vrij snel de manier waarop Bram omgaat met veel prikkels. In een vrij kort tijdsbestek speelt hij van alles. Vadertje en moedertje met twee meiden. Maar dan ziet hij een telefoon en gaat hij telefonerend verder.  Zodra hij een koffer ziet schakelt hij over op “vakantietje” spelen. Nadat de koffer is uitgepakt en in de wasmachine gestopt, komt hij een politiepak tegen; de mattenklopper kan perfect dienen voor een pistool. Alleen? Of zijn die meiden te verleiden zijn om boefje te spelen? Die zijn allang afgehaakt in het contact met Bram en spelen ondertussen samen verder. Bram is goed in staat tot dynamisch rollenspel waarin het stroomt. Dat is mooi om te zien en echt passend voor zijn leeftijd. Sterker nog; hij is heel “vurig” en de ideeën lijken zelfs over te stromen! Hierdoor is het helaas nog wel “hap snap”, er zit geen diepgang in en heeft hij geen contact meer met de twee meiden, waarschijnlijk volgen die het allemaal niet zo.

naamloos

Even pauze??????

Bij het fruit eten en drinken trekt hij zich even terug uit het groepsgebeuren, wat knap! Hij probeert tot zichzelf te komen in een prikkelrijke omgeving. Hij lijkt zich eventjes wat meer af te sluiten voor prikkels. Jammer dat zijn vriendje met zijn hoofd tegen Brams hoofd blijft aanpraten/schreeuwen/aandacht trekken, anders had hij een perfect rustmomentje gehad!

Tot jezelf komen door gezond geknoei in de zandbak; heerlijk!

Ten slotte zie ik hem bij het buiten spelen heerlijk met zand knoeien. Hij gaat er helemaal in op en ik bestel taart en limonade bij hem. Het heerlijke van buitenspelen is dat je af en toe een rondje kunt rennen en daarna gewoon de draad weer kan oppakken zonder dat iemand er last van heeft. Wat een gezond spel is dit!! Daarbij zijn er buiten beperkte keuze mogelijkheden waardoor hij prima in staat is om zich te focussen!

Hulde aan docenten!

Deze (spel-)observatie in de klas levert veel mooie en bruikbare informatie op. Hulde aan alle gastvrije docenten die zich in het belang van een kind een uurtje op hun vingers laten kijken door een buitenstaander in een drukke klas!

Binnenkort ga ik mijn observaties en ideeën bespreken met ouders. Hoe kijken zij aan tegen mijn bevindingen? Zou er sprake zijn van weerstand of juist van herkenning? Lees over twee weken deel 8!

 

Heb jij wel eens veel prikkels om je heen? Hoe ga jij daar mee om?

 

Wie is Arjanke?
Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.
Meer weten over mij? http://www.vuurvlinders.nl/arjanke-koster.html
Advertenties

Een gedachte over “Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s