Een goed gesprek

Algemene inleiding
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd. Vorige keer heb je kunnen lezen over de spelobservatie in de klas van Bram. Wil je mijn eerdere blogs lezen? Klik hier voor de snelkoppeling: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2: Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen ; Deel 6: Kiezen en Nieuwsgierig?  Deel 7:Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters
oudergesprek

Op huisbezoek

Deze week ga ik op huisbezoek bij de ouders van Bram. Ik ben iemand die vooral op het contact gericht is. De enorme en nieuwe trampoline waar ik het een aantal weken geleden met moeder over gehad heb, valt me niet eens op. Trampoline springen is zo’n fijne manier om spanning te ontladen! Heerlijk om te werken met betrokken en actieve ouders! Dit stel heeft aan een half woord genoeg, maar is tegelijk echt nog zoekende in hoe ze hun zoontje het beste kunnen begeleiden. Aan het zoeken naar hoe ze contact kunnen maken met hun zoontje als zijn hoofd vol zit. Aan het zoeken hoe ze escalaties kunnen voorkomen. Aan het zoeken hoe hun dochtertje kunnen beschermen tegen de grillen van haar kleine broertje. Aan het zoeken hoe ze hem kunnen corrigeren……….

“Wat voel je daarbij?”

Voorkomen is beter dan genezen. Het lijkt zo’n cliché, maar toch…..
Als Bram sneller zou voelen dat hij overprikkeld aan het raken is, dan zou hij eerder een “gewenste” activiteit kunnen gaan doen om zich te ontladen of te ontspannen….Hij is nog maar viereneenhalf, maar wel slim denk ik. Zou dit al haalbaar zijn?
Weten wat je voelt is zo ontzettend belangrijk in het leven!

Voelen in speltherapie

In eerste instantie ga ik Bram in de speltherapie stimuleren tot spel wat appelleert aan voelen (sensopatisch spel). Dit met als doel dat hij meer in contact komt met zijn eigen gevoel. Deze spelvorm staat aan de basis van de spelontwikkeling. De spelontwikkeling hangt weer erg nauw samen met de emotionele ontwikkeling. In sensopatsich spel kunnen we samen gaan verwoorden wat we voelen. Het verwoorden van lichamelijke sensaties is een mooie ‘oefening’ voor het in een later stadium leren verwoorden van emoties.

Hoe voelen grenzen? Beperkend of veilig?

Daarnaast ga ik hem helpen om zich te focussen in zijn spel. Dat betekend ook dat ik zijstapjes  / associaties soms zal moeten begrenzen.
Ouders kunnen hier voorlopig ook mee uit de voeten in de thuissituatie.  Daarnaast kunnen zij ook op liefdevolle wijze signalen gaan benoemen die wijzen op overprikkeld raken en op uit contact gaan, zodat Bram deze signalen beter gaat herkennen. De komende drie weken kunnen we allemaal uit de voeten. Daarna ga ik weer verder af stemmen met ouders.

Maar…zou Bram wel zin hebben om te gaan “voelen?” Laat hij zich stimuleren tot sensopatisch spel? Lees over twee weken deel 9!

Hoe maak jij contact met je eigen gevoel? Wat vind jij lekker voelen?

 

Wie is Arjanke?
Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.
Neem je een kijkje op mijn website? http://www.speltherapienijmegen.nl
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s