“Een verwarmend ijsje!”

Algemene inleiding.
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd.
Vorige keer heb je kunnen lezen over het tweede ouderesprek. Wil je mijn eerdere blogs lezen? Klik hier voor de snelkoppeling: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2: Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen, Deel 6: Kiezen en Nieuwsgierig? Deel 7:Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters , Deel 8:  Een goed gesprek  

Deel 9 “Een verwarmend ijsje!”

Wat een enthousiast en vrolijk mannetje staat er weer voor de deur! Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren op mij interventie: eerst een sensopatische activiteit (spel wat appelleert aan voelen) en daarna vrij kiezen. Tot nu toe is Bram namelijk gewend om meteen zelf te mogen kiezen.

ijsje

Letten op wat je voelt

Ik leg hem uit wat we de komende weken gaan oefenen. We gaan oefenen met letten op wat je voelt. In de spelkamer kan dat door te spelen met bijvoorbeeld zand, water, modder, klei, vingerverf, een voelmemorie.

Als je goed weet wat je voelt dan weet je bijvoorbeeld wanneer je naar de w.c. moet, wanneer je wilt bewegen of juist rust nodig hebt, wanneer je dorst hebt, wanneer te het te warm hebt, enz.. Een voorlopertje op het herkennen en verwoorden van emoties.

“Een fantastische ijscoman!”

Bram kiest de klei en gaat hier 40 minuten lang ontzetten lekker mee aan de slag. Enthousiast, betrokken, geconcentreerd. We benoemen welke klei zacht is en welke harder, we ontdekken en voelen dat de klei warm en zachter wordt in je handen. We merken dat we sterk moeten zijn en onze spieren moeten gebruiken bij de klei machine. We ruiken aan de klei. En er worden vier prachtige ijsjes gemaakt. Bram benoemt:  “Ik kan goed ijs maken he?” Ik benoem “Je bent een fantastische ijscoman!”

Tijd tekort…….

Ten slotte wil hij nog even met het kasteel spelen, de knuffels, de ridders en paarden. Hij kiest en pakt het speelgoed en zet het klaar. De tijd is bijna om, maar ik voel de grote behoefte die hij heeft om verder te spelen. Ik stel voor om een aantal foto’s te maken zodat ik er voor kan zorgen dat het volgende week weer voor hem klaarstaat en hij er mee verder kan. Dat vind hij een fantastisch plan en hij gaat meteen poseren bij het spelmateriaal, want hij wil er zelf ook bij op de foto. Zijn vader moet van hem ook nog even komen kijken en in vogelvlucht vertelt hij blij over alles wat hij gedaan heeft.

Welk verhaal wil hij zo graag spelen met het kasteel in de spelkamer?

Lees over twee weken deel 10.

Bram werd vandaag “warm” van ijs (maken) met de klei en ik werd warm van zijn vrolijkheid en enthousiasme.

Waar wordt jij warm van?

 

Wie is Arjanke?

Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.

Ook geef ik interactieve lezingen en verzorg ik workshops. Kijk voor meer informatie op: http://www.vuurvlinders.nl/workshops.html

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s