In vertrouwen afronden

Algemene inleiding
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk!
Om privacy redenen zijn de namen veranderd.
Vorige keer heb je kunnen lezen over proeven en mooi verbeeldend spel. il je mijn eerdere blogs lezen? Klik hier voor de snelkoppelingen: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2: Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen, Deel 6: Kiezen en Nieuwsgierig? Deel 7:Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters , Deel 8: Een goed gesprek Deel 9: “Een verwarmend ijsje!” Deel 10: Wat is jouw verhaal over poep? Deel 11: Spelen met vuur

Resultaten 

Hoe gaat het met Bram?

Ouders vertellen me dat er een aantal belangrijke zaken beter gaan! 

  • Bram is weer helemaal zindelijk. Hij plast (en poept) niet meer in zijn broek op school.
  • Hij denkt na voordat hij kiest wat hij wil gaan doen, waardoor hij beter gefocust blijft.
  • Zijn tekeningen zijn kleurig geworden.
  • Maar het allerbelangrijkste vind ik dat ouders nu zoveel mogelijk contact houden tijdens time –outs. Zonder meteen zijn gedrag te veroordelen, vragen ze hem nu naar zijn bedoeling. Vervolgens maken ze samen een plannetje hoe je je doel nog meer zou kunnen proberen te bereiken.

Hierdoor kunnen ouders hem veel beter helpen zijn gevoelens te verwoorden en zijn ze veel beter in staat om hem te begeleiden op momenten dat er iets tegen zit. Samen besluiten we dat Bram voorlopig geen speltherapie meer nodig heeft.

Moet altijd àlles goed gaan?

Gelukkig niet. Natuurlijk zijn er vaak nog wel wat dingen die nog wat aandacht nodig hebben. Dat mag er gelukkig zijn en geeft ook niet. We verwachten dat hij over zijn gefrustreerde momenten steeds verder heen zal groeien naarmate zijn handen meer in staat zijn om te maken wat zijn hoofd bedacht heeft.

Naarmate zijn inlevingsvermogen en geweten zich verder ontwikkeld zal hij ook steeds beter kunnen reflecteren. 

We spreken af dat ik nog naar zijn school ga voor een afrondend gesprek met de leerkracht waarin ik concrete en eenvoudige, makkelijk toe te passen tips mee zal geven voor in de klas.

Ouders bereiden hem voor op een laatste keer speltherapie.

Samen kijken we terug op een mooi proces waarin deze geweldige ouders en hun zoon een flinke stap verder gekomen zijn.

2014-07-07 14.32.59

En de laatste spelsessie met Bram? Ik zet ik hem natuurlijk lekker in het zonnetje! 

 

Dit was het laatste blogbericht in de serie over Bram. Ik wil alle lezers bedanken voor hun belangstelling!

Wat zou jij graag (nog) willen weten over speltherapie?

Laat je reactie hier achter of stuur mij een persoonlijk berichtje!

 

 

Wie is Arjanke?
Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.
Ook geef ik interactieve lezingen en verzorg ik workshops. Kijk voor meer informatie op: http://www.vuurvlinders.nl/workshops.html

 

Ten slotte: ook aan vakantie toe? Schrijf je in en ontvang mijn persoonlijke artikel over vakantie met kids!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s