Laat het Stromen!

Inleiding

Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd. Vorige keer schreef ik over hoe ik structuur aanbreng in het spel van Bram met als doel dat er meer rust komt in zijn spel en er ruimte ontstaat voor meer diepgang. De eerste delen lezen? Klik op: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2:  Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?

Deel 5 – Laat het Stromen!

Bram houdt spanning vast in zijn lijf, volgens moeder bijvoorbeeld doordat hij o.a. geneigd is zich (te veel) aan te passen. Mijn intuïtie zegt: “Het moet weer gaan stromen”, het zou fijn voor hem zijn als hij tijdens het spel in staat is om zich meer te ontspannen, contact met zichzelf te maken, zijn rust te vinden en zijn ervaringen te verwerken. Het lijkt in de spelkamer wel alsof hij voortdurend alles tegelijk wil doen en hierdoor tegelijkertijd spanning opbouwt. Ik vermoed dat hij thuis en op school  vooral bezig is met bouwen, sorteren, construeren. Allerlei spelvormen die enerzijds veel structuur geven, maar anderzijds erg statisch zijn.

Contact met zichzelf

Met kleine eenvoudige interventies kan ik hem helpen meer in zijn lijf te komen. Dit kan ik doen door bijvoorbeeld tijdens het spel samen met hem stil te staan bij lichamelijke en zintuigelijke prikkels (sensopatisch spel stimuleren).

vingerverven is een voorbeeld van sensopatisch spel

vingerverven is een voorbeeld van sensopatisch spel

Daarnaast kan ik hem helpen zijn spel dynamischer te maken door hem te stimuleren tot verbeeldend spel. Dit zijn verhaaltjes die kinderen bijvoorbeeld kunnen maken in rollenspel of met kleine poppetjes of diertjes. In verbeeldend spel kunnen kinderen hun ervaringen verwerken.

Zou dit de weg zijn naar meer balans? Lees volgende week deel 6!

Hoe maak jij contact met jezelf?

Ik kom tot mijzelf in de tuin! Handjes in de aarde en gedachten op nul!

Ik kom tot mijzelf in de tuin! Handjes in de aarde en gedachten op nul!

Anderen schrijven liever. Dit leuke boek van Karin RamakerEen zelfhulpboek met no-nonsense teksten en opdrachten over hoe je zelf leert van de dalen in je leven. Wat moet je doen om weer op te krabbelen en te pieken?

Anderen schrijven of tekenen liever.

Dit leuke boek van Karin Ramaker kan helpen als het even niet meer stroomt. Een zelfhulpboek voor volwassenen met no-nonsense teksten en opdrachten over hoe je zelf leert van de dalen in je leven. Wat moet je doen om weer op te krabbelen en te pieken? Mooie vormgeving!

In de training “Hoe houd ik mijn hoofd cool?” voor kinderen maken we ook gebruik van teken- en schrijfopdrachten om bijvoorbeeld gedachten te ordenen.

Wie is Arjanke?

Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.

Meer weten over mij? http://www.vuurvlinders.nl/arjanke-koster.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s