“Wat is jouw verhaal over poep?”

Algemene inleiding.
Vaak hoor ik van ouders en andere professionals dat ze benieuwd zijn hoe het er nu precies aan toegaat in speltherapie. Wat gebeurt er? Wat doet speltherapie met een kind? Welke interventies doet de therapeut en wat levert dit op? Via deze blog krijg je om de week een kijkje in de keuken van mijn praktijk! Om privacy redenen zijn de namen veranderd.
Vorige keer heb je kunnen lezen over de “fantastische ijsco man” en de ijsjes die Bram van de klei maakte. Hij had vervolgens veel te weinig tijd om met het kasteel te spelen, gelukkig kon hij daar vandaag zo weer mee veder.
Wil je mijn eerdere blogs lezen? Klik hier voor de snelkoppeling: Deel 1: Help mijn kind bijt!, Deel 2: Onweersbuien en een vol koppie!, Deel 3: Pitbull of Collie?, Deel 4: Grenzen; duidelijkheid of belemmering?, Deel 5: Stromen, Deel 6: Kiezen en Nieuwsgierig? Deel 7:Toeterende oren tussen uitgelaten kleuters , Deel 8: Een goed gesprek  Deel 9: “Een verwarmend ijsje!”  

poep

Vies of Fijn?

Bram mag als eerste activiteit weer kiezen uit verschillende soorten spel die appelleren aan “voelen” (sensopatisch spel). Vol enthousiasme kiest Bram voor verven met vingerverf. We plakken twee stukken behang op elkaar: een stuk met ribbels en een glad stuk. We voelen het verschil. Een grote klodder spuit hij geconcentreerd op het geribbelde gedeelte. Heel keurig niet teveel, niet te weinig, precies goed. Met 1 vinger roert hij er voorzichtig doorheen, de andere vingers zo ver mogelijk naar achter gestrekt en nadat hij de verf heeft uitgesmeerd veegt hij snel zijn vinger af aan een warme washand die klaar ligt. Zoekend en aarzelend stelt hij voor dat hij de andere kleuren met het sponsje / de kwast gaat doen. Alsof hij onzeker is over of dat mag van mij. Ik bekrachtig hem; jij vind het fijner om met een kwast te gaan verven. Jij vind de verf vies voelen aan je vinger. Ik vraag hem of hij de ribbels ook kan voelen met de kwast en zo schilderen we nog een tijdje verder.

Poep

kleine molKlik hier voor het boekje digitaal.

Het kasteel staat al klaar zoals hij het vorige week heeft achtergelaten. We bekijken het spel-stappen-plan en de opstelling die er staat. Na een paar kleine aanpassingen ontstaan er een paar korte verhaaltjes. Een thema wat steeds terug komt is “poep”. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met bijvoorbeeld zindelijkheid, met “vasthouden versus loslaten”, met “vies versus schoon” en “aanspannen en ontspannen”. Volgens Freud loopt de anale fase van 1,5 tot 3 jaar. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het “poep-thema”van Bram iets te maken heeft met de tegenstelling tussen zich aanpassen of dwars zijn. Op school past hij zich vermoedelijk veel aan terwijl hij thuis veel dwars is. Mogelijk is het spelen over poep een manier voor hem om te onderzoeken in hoeverre hij er ook mag zijn als hij iets ondeugends doet.

Een ondeugend aapje

Het volgende verhaallijntje gaat over een ondeugend aapje wat op onderzoek uit gaat in het kasteel. “In het kasteel” en “buiten rondom het kasteel” lijken nog twee aparte werelden die weinig met elkaar verbonden zijn. Een heel klein ondeugend aapje gaat op onderzoek uit.

Op momenten die Bram lastig vind sluit hij ook zijn binnenwereld van zijn buitenwereld af. Hij gaat uit contact, tot wanhoop van zijn ouders. Misschien is een ondeugende blik, glimlach, verhaal of plannetje één van zijn manieren om om te gaan met correctie en het contact te herstellen. Natuurlijk kun je dit spel ook nog op andere manieren interpreteren.

Het verbeeldend spel (verhaaltjes uitspelen) van Bram gaat nog vrij snel, hierdoor is het vluchtig. Door bijvoorbeeld te verwoorden wat er gebeurt, staan we stil bij wat er gebeurd. Zo ontstaat er meer rust en diepgang. Ook helpt het dat ik tegenspel geef; dit betekend dat we via poppetjes gesprekjes voeren die in het verhaal passen, zo maakt Bram een ontwikkeling van alleen bouwen en neerzetten (vorm van esthetisch spel) naar verbeeldend spel met wat meer diepgang.

Wat heb jij nodig om even stil te staan bij wat jou bezig houdt?

 

Wie is Arjanke?

Ik ben speltherapeut. Ik help kinderen om spelenderwijs te leren omgaan met lastige dingen die op hun pad komen. ‘Spel’ is de taal van elk kind. In speltherapie worden kinderen spelenderwijs krachtiger. Ik help ouders om hun kind beter te begrijpen.

Ook geef ik interactieve lezingen en verzorg ik workshops. Kijk voor meer informatie op: http://www.vuurvlinders.nl/workshops.html


 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s